Wil je kwaliteitsvolle muziek maken dit jaar in je homestudio ? 

Wel, dan moet je af van het geloof dat je alleen goed kan mixen als je een dure audio-school hebt gevolgd:

 MASTERING

In de vorige blogs hebben we kort, 3 belangrijke stappen geschetst, die je op weg helpen naar een goede mix. Hieronder nogmaals een kort overzicht:

1/ Editing: reeds besproken in Blog Nr 4
2/ EQ: reeds besproken in Blog Nr 5
3/ Compressie: reeds besproken in Blog Nr 6

De online cursus “Basics in The Mix” geeft je een eerste inzicht in EQ, Compressie, Editing, Mixing en Mastering. Deze cursus biedt een soliede basis training om de cruciale stappen in het mix proces goed te beheersen, én bovenal zal je merken dat het helemaal niet zo moeilijk is om dit te leren, maar iemand moet het je duidelijk vertellen, en dat doen we met deze cursus. En je zal merken dat uw mixen hierdoor reeds naar een hoger niveau worden getild.

 

 

In deze blog wil ik kort ingaan op de stap die volgt op een afgewerkte mix, namelijk de “MASTERING”.

Wat is eigenlijk een “MASTER” ?

Het maken van een master is de laatste stap om tot een eindproduct te komen, alvorens je muziek uitbrengt. Nadat je eindmix klaar is en je voldoende headroom hebt en je dynamiek in orde is, kan je aan de master beginnen in een nieuw arrange-window. In de master ga je de stereotrack marktconform laten klinken door accenten te leggen met je EQ en loudness te genereren.

Hou het simpel in het begin en weet dat je met een EQ, compressor en limiter uit je DAW reeds een master kan maken. Je hebt geen, dure, fancy plugins nodig om een master te maken.

De pro master-engineers zijn uiteraard zeer getraind met hun oren, en kunnen heel nauwkeurig je track fine-tunen met de tools die ze ter beschikking hebben. Om nog maar eens te zeggen dat je oren en je acties jou track maken of kraken, en niet je plugins. Plugins zijn enkel de tools om te bereiken wat jij wil horen, dus als je ze verkeerd gebruikt, zal je muziek van geen meter klinken.

 

 

 

 

 

“Een master kan je eenvoudig maken met behulp van een EQ, compressor en limiter uit je DAW !”

 

Luc LF Caeyers

Deepin2studio

 

Een goede manier om je master marktconform te laten klinken, is door een tweede commerciële audio-track te importeren en die naast jou track te plaatsen en dan telkens de A-B test doen. We spreken hier over een “referentietrack”. Op die manier hoor je waar jou track zich ergens bevindt in het Frequentiespectrum en inzake Loudness. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld veel minder hoge frequenties hebt of te weinig lage frequenties of net teveel lage frequenties. Op die manier kan je jou track bijwerken in de richting van de commerciële track. Let wel op, het kan zijn dat je eerst terug in je mix moet duiken om bepaalde zaken aan te passen, want je kan niet alles zomaar in de master fixen. In principe moet je finale eindmix, zonder een master, al klinken zoals je hem wil uitbrengen. Dus ook in de mix kan je zelfs gebruik maken van een referentietrack zonder teveel op de loudness te focussen en meer op je frequentiespectrum en de positie van elke track in dit spectrum.

De online cursus “Basics in The Mix” geeft je een eerste inzicht in Mastering en zal je op weg helpen naar goede resultaten.

Tot slot nog kort toelichten wat “Dynamiek” is:

Dynamiek = het verschil tussen uw luidste partijen en de stilste partijen, en wordt uitgedrukt in dB, maw als je dynamiek klein is, is er bijna geen verschil in volumes en zal je audio wave-form veel minder gekarteld zijn, waardoor je finesse en definitie uit je track verdwijnt en alles een beetje éénheidsworst is, wat niet de bedoeling is.

Als je in je master je “limiter” te sterk instelt, maak je de dynamiek in je eindproduct stuk, omdat die alles boven een bepaald volumeniveau, helemaal terugdringt. Hierdoor verliest je track zijn finesse en definitie in je master. Daarom een goede middenweg zoeken en probeer je limiter zo in te stellen dat deze tot ongeveer 3dB gain reductie gaat en niet meer.

Muzikale groeten !

Luc LF Caeyers

 

 

 

Pin It on Pinterest